installation shots | press release

May 3, 2014 - July 12, 2014
LA VIE LIQUIDE
Solo exhibition
Paintings by Paul Vergier
pdf-invitation | pdf-exposé

The space is bathed in bright, white light. Its shell consists of plastic foil, a structural material with a limited life span. The construction looks improvised, dividing walls seem to have been installed belatedly, the foil fluttering in parts, shrunken, sagging, provisional. Order is virtually imperceptible. Moreover, the life of the interior seems disparate: remnants and traces of human labor. Horticulture, camping, workshop, storage; in these temporary plastic foil dwellings, anything seems possible. Paul Vergier’s pictures tell of growth and withering away, emergence and disappearance. When human figures appear – which is rare – they do so in a state of stasis, expectancy, a seated viewer, poised, a reader absorbed in a book. The outside world is visible only through a filter, colors subdued, contours diffuse and vague.
The exhibition title alludes to an analysis by the Polish-British sociologist Zygmunt Bauman, found (among other places) in the book Liquid Life of 2005. According to Bauman, contemporary society is found in a state of transition from “solid” to “liquid” modernity. Increasingly, firmly established, reliable structures vanish, supplanted by insecurity and uncertainty. Stable social patterns and rules are now absent. No frame of reference for human action and long-range planning is available any longer. Instead, everyday life is composed of a succession of short-term projects and episodes.

Der Raum ist in helles, weißes Licht getaucht. Seine Hülle besteht aus Plastikfolie, einem Baumaterial von begrenzter Nutzungsdauer. Die Konstruktionen wirken behelfsmäßig, Trennwände wie nachträglich eingezogen, die Folien teils flatternd, eingefallen, hängend, provisorisch. Eine Ordnung ist kaum zu erkennen. Auch das Innenleben wirkt disparat: Relikte und Spuren von menschlicher Arbeit. Gartenbau, Camping, Werkstatt, Lager. Alles scheint möglich in diesen temporären Behausungen aus Plastikfolie. Die Bilder von Paul Vergier erzählen vom Wachsen und Verwelken, vom Werden und Vergehen. Menschliche Figuren treten selten in Erscheinung, allenfalls im Stillstand, in Erwartung, als Betrachter auf einem Stuhl verharrend, als Leser in ein Buch versunken. Die Außenwelt ist nur gefiltert sichtbar, die Farben gedämpft, die Konturen unscharf und verschwommen.
Der Ausstellungstitel nimmt Bezug auf die Analysen des polnisch-britischen Soziologen Zygmunt Bauman, veröffentlicht u. a. in seinem Buch Liquid Life aus dem Jahr 2005. Die Gesellschaft, so Bauman, befindet sich im Übergang von der „festen“ zur „flüssigen“ Moderne. Festgefügte, verlässliche Strukturen verflüchtigen sich zusehends zugunsten eines Lebens in Unsicherheit und Ungewissheit. Stabile gesellschaftliche Formen und Regeln sind abhanden gekommen. Ein Bezugsrahmen für menschliches Handeln und langfristige Lebensmodelle fehlt. Der Alltag besteht anstatt dessen aus einer Abfolge von kurzzeitigen Projekten und Episoden.